Hej alla elever, idag ska jag presentera uppgiften som ni ska få i mig kring ämnet Formellt och Informellt språk.

Jag vill att ni ska dela in er i grupper där ni är minst fyra eller max sex personer. I gruppen ska ni sedan föra en dialog med hjälp utav det formella och informella språket. Halva gruppen för dialogen på det formella och andra halvan på det informella språket.

Ni kommer få välja mellan några olika situationer där dialogen skall utföras. 

Exempel.

  • Tal inför svenska folket, tex som kung, drottning ellet stadsminister
  • En arbetstintervju
  • På jobbet
  • Egna förslag

Till att börja med ska ni föra dialogerna i gruppen och tillsammans diskutera för och nackdelar med att använda formellt och informellt språk. Tänk även på att memorera och lära er dialogerna ni framför för varandra. Ni ska nämligen redovisa era dialoger för era klasskamrater lite senare. På samma sätt som ni gjorde i gruppen, halva gänget kör formellt och andra gänget informellt. Ni kommer efter detta få framföra det ni kommit fram till under eran diskussion. Och sedan får era klasskamrater vara med i diskussionen.
 
Saker man kan fundera på är vad lät och kändes bra när man gjorde på respektive sätt? Vad lät samtidigt konstigt och finns det något du reagerat på kring det valda sättet att tala? Kommer du på andra egna tankar så ta upp dem också.
 
Eftersom ni i varje grupp kommer att få framföra på de två olika sättet så kommer ni få med både den korrekta normen att tala men även det normbrytande. Tänk tillexempel om stadsministern skulle använda slangord och svordommar. Hur skulle det låta, och skulle du ta honom på allvar då?


Lycka till!

/ Nathalie Mattsson

 

Dessa kunskapskrav kommer testas:

A

Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande, begriplig och väldisponerad. Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven har god åhörarkontakt. Vidare kan eleven med säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder, tydliggör och är väl integrerat i den muntliga framställningen.

Eleven kan göra välgrundade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på och diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven översiktligt, utifrån några olika perspektiv, om attityder till några olika former av språklig variation.

C

Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig, och dispositionen tydligt urskiljbar. Språket är ledigt och anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Eleven har viss åhörarkontakt. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel som stöder och tydliggör den muntliga framställningen.

Eleven kan göra välgrundade och nyanserade reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på och nyanserat diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven utförligt, utifrån flera olika perspektiv, om attityder till flera olika former av språklig variation.

E

Eleven kan, i förberedda samtal och diskussioner, muntligt förmedla egna tankar och åsikter på ett nyanserat sätt samt genomföra muntlig framställning inför en grupp. Detta gör eleven med viss säkerhet. Den muntliga framställningen är sammanhängande och begriplig. Språket är till viss del anpassat till syfte, mottagare och kommunikationssituation. Vidare kan eleven med viss säkerhet använda något presentationstekniskt hjälpmedel.

Eleven kan göra enkla reflektioner över hur språklig variation hänger samman med talare och kommunikationssituation samt ge exempel på och nyanserat diskutera hur språk och språkbruk kan markera avstånd och samhörighet. Dessutom resonerar eleven översiktligt om attityder till någon form av språklig variation.

Formellt och Informellt språk, Kunskapskrav, Nathalie Mattsson, Uppgiften,

Kommentera

Publiceras ej